Esteettömyys

Suomen lainsäädännössä ei ole vaatimuksia tietyn kaluston käytöstä, vaan päätösvalta on yhteiskunnan tukemassa liikenteessä joukkoliikenteen toimivaltaisella viranomaisella ja markkinaehtoisessa
liikenteessä linja-autoyrittäjällä. Kaupungin paikallisliikenteen kalusto on suurelta osin matalalattiaista ja kaupungissa on käytössä myös esteettömällä pienkalustolla ajettavaa palveluliikennettä.

POISTETAANKO TAI MUOKATAANKO Matalalattiaisuus on osa korkean palvelutason ylläpitämistä kaikille matkustajille ja nopeuttaa merkittävästi matkustajien liikkumista linja-autoon ja ulos.
Esteettömyyteen vaikuttavat sopimuskohdat kalustovaatimuksissa ovat muun muassa matalalattiaisuus (myös vara-autoilla), sähköpyörätuolin kuljetusmahdollisuus, lastenvaunu-, rollaattori- ja
pyörätuolipaikat, invasilta, portaita ja porrastuksia koskevat kiellot (Traficom 2021).

POISTETAANKO TAI MUOKATAANKO Kotkan ja Haminan kaupunkibussit (linjat 1–37B, lukuun ottamatta 34Bä ja 1M:ää) ovat tällä hetkellä esteettömiä ja matalalattiaisia.
Haminassa pikkubussit ovat myös esteettömiä.
Asiointitaksit Kotkassa, Haminassa ja Pyhtäällä ovat niin ikään esteettömiä.
Sen sijaan Pyhtäällä ja Haminassa liikennöivät seutulinjat sekä Kotkan ja Haminan välillä kulkeva nopea 1M-linja eivät ole esteettömiä.
Myöskään Kotkan ja Pyhtään pikkubussiliikenne ei täytä esteettömyysvaatimuksia.
Esteettömyyteen liittyvät kalustovaatimukset määriteltiin vuonna 2022 viimeisimmän kilpailutuksen yhteydessä. Seutuliikenteessä matalalattiaisuutta ei vaadittu, eikä sitä asetettu myöskään Kotkan
ja Pyhtään pikkubusseille. Haminassa osittainen matalalattiaisuus kuitenkin sisällytettiin pikkubussien vaatimuksiin. Näin nykyisen kaluston esteettömyys vaihtelee siis kohteittain.
Kustannusnäkökulma on keskeinen tekijä esteettömyysvaatimuksista päätettäessä.

Ekologisuus

Pääset tasaisen ja hiljaisen sähköbussin kyytiin kaupunkibusseilla ajettavilla
linjoilla 1-55 Kotkassa ja Haminassa, lukuunottamatta pikkubussilla ajettavia vuoroja linjoilla:
5B, 5C, 6B, 7K, 9B, 9J, 9M, 13H, 23, 23S, 27R, 34B, 35B, 37B.
Kotkan paikallisliikenteessä on 25 kaupunkibussia. Kaikki kaupunkibussit vaihtuvat vuoden 2024 loppuun mennessä sähköbusseiksi, jonka jälkeen Kotkassa on yli 75 % kalustosta sähköbusseja ja yli 80 % ajokilometreistä ajetaan sähköllä. Loput autot käyttävät uusiutuvaa dieseliä, joka vähentää
sähkön tapaan kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80–90 % fossiiliseen dieseliin verrattuna.