Jonnen ja Minnen kyydissä voit maksaa myös lähimaksulla!
Lähimaksulla maksat oman matkasi kätevästi pankkikortilla tai muulla lähimaksuun soveltuvalla maksuvälineellä, esim. puhelimella. Huomioithan, että lähimaksulla voi maksaa vain yhden henkilön matkan.
Maksaminen lähimaksulla

1. Valitse näytöltä lähimaksu-painike.

2. Valitse vyöhykkeet, joilla aiot matkustaa.

3. Aseta maksuväline laitteen vasemmalla sivulla olevaan lähimaksun lukijaan. Laite kuittaa onnistuneen oston äänimerkillä ja vihreällä OK-merkillä

4. Jos jatkat matkaa toisella bussilla, vilauta samaa maksuvälinettä lukijalle uudestaan, näin vaihtosi on maksuton vaihtoajan puitteissa.
Lähimaksulla voit maksaa vain oman matkasi. Samalla maksuvälineellä ei voi maksaa mukana matkustavan henkilön matkaa. Jos haluat ostaa lipun myös toiselle henkilölle, matka on maksettava joko toisella lähimaksuvälineellä tai muuta maksutapaa käyttäen, esimerkiksi käteisellä, mobiililipulla tai Waltti-matkakortilla.
Kuitin saat asiakasportaalista. Mobiililompakoiden (esim. Wallet) kuitit saat pyytämällä, osoitteesta joukkoliikenne@kotka.fi. Muista laittaa viestiin mukaan pankkikortin 4 viimeistä numeroa mobiilivälineestä (eivät ole samat kuin pankkikortissa lukee). Linja-autosta ei saa lähimaksun kuittia.
Lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta tai lähimaksun toimimattomuus ei oikeuta ilmaiseen matkaan. Jos lähimaksu ei toimi, matkan voi maksaa mobiililipulla, Waltti-kortilla tai käteisellä (max. 20 euron setelillä). Kuljettaja ei pysty perumaan asiakkaan ostoa, esim. jos vahingossa asiakas näppäili väärin. Ostos on asiakkaan vastuulla.
Hinnat ja vyöhykkeet
Lähimaksu on kaikille saman hintainen matkustajan iästä tai asiakasryhmästä riippumatta. Hinta määräytyy matkan vyöhykemäärän mukaan.
Hinnat näkyvät Hinnasto-sivulla ja vyöhykkeet voit tarkastaa maksuvyöhykkeet-sivulta.
Valitse aina vyöhykkeet, joilla aiot kyseisellä reissulla matkustaa. Eli jos valitset A-B vyöhykkeen matkan, mutta päätätkin B vyöhykkeellä jatkaa vielä C vyöhykkeelle, joudut ostamaan uuden lipun B-C vyöhykkeille ja maksamaan sen erikseen.
Kotkan ja Pyhtään alueella kulkevissa pikkubusseissa (Jyrkilä Oy) pankkikortilla maksu poikkeaa muusta liikenteestä. Lipun hinta on sama, kuin käteisellä ostettaessa. Tämä käytäntö johtuu eri laitekannoista.
Haminan pikkubusseissa on kahta eri laitteistoa, joten osassa on lähimaksuhinnaston mukainen hinta ja osassa käteishinta. Lähimaksuhinnalla ostetulla lipuilla ei ole vaihto–oikeutta busseihin, joissa on käteishinta käytössä.
Lipun voimassaolo ja vaihto-oikeus
Lähimaksulla ostettu kertalippu on voimassa 90 min teknisistä haasteista johtuen. Normaalisti voimassaoloaika on yhden vyöhykkeen matkoilla 60 min ja kahden vyöhykkeen matkoilla 90 min. Voimassaoloaikana voit vaihtaa linja-autosta toiseen veloituksetta ostamiesi vyöhykkeiden alueella. Vaihtaessasi bussia toimi samalla tavalla kuin maksaessasi ensimmäisellä matkalla.
Jotta vaihtoaikaa voi hyödyntää, tulee kaikilla leimauksilla käyttää samaa lähimaksuvälinettä. Muovinen pankkikortti ja sama pankkikortti älylaitteessa (esim. puhelimen Walletissa) ovat eri maksuvälineitä.
Kotkan ja Pyhtään alueella kulkevissa pikkubusseissa (Jyrkilä Oy) pankkikortilla maksu poikkeaa muusta liikenteestä. Lähimaksulla ostetulla lipuilla ei ole vaihto–oikeutta näihin pikkubusseihin. Tämä käytäntö johtuu eri laitekannoista.
Haminan pikkubusseissa on kahta eri laitteistoa, joten lähimaksulla ostetulla lipuilla voi vaihtaa osaan Haminan pikkubusseista.
Maksutavat
Lähimaksamiseen käyvät seuraavat lähimaksuominaisuudella varustetut kortit: Visa, Visa Electron, Mastercard ja Eurocard.
Myös älylaitteisiin liitetyt maksukortit (esim puhelin) toimivat.
Varmista, että maksukortissasi on lähimaksuominaisuus tai älylaitteen maksusovellus on yhdistetty maksukorttiin.
Lähimaksutoiminnolla ei voi ostaa tai ladata Waltti-matkakortille arvoa tai kausilippuja.
Kuitti ja maksujen tarkistus
Lähimaksusta ei saa kuittia bussissa, koska veloitettava hinta lasketaan taustajärjestelmässä lipun voimassaoloaikana tekemiesi matkojen mukaan. Pankki tekee pankkitilille katevarauksen ennen veloitusta. Pankkikortti toimii henkilökohtaisena bussilippunasi.
Voit tarkistaa tekemäsi maksut, matkat ja tulostaa kuitit lähimaksun asiakasportaalissa. Syötä maksukorttisi tiedot asiakasportaalin kirjautumissivulle. Mobiililompakoiden (esim. Wallet) kuitit saat pyytämällä, osoitteesta joukkoliikenne@kotka.fi. Muista laittaa viestiin mukaan pankkikortin 4 viimeistä numeroa mobiilivälineestä (eivät ole samat kuin pankkikortissa lukee).
PIN-koodi ja lähimaksu
Maksaessasi lähimaksulla bussissa, et tarvitse PIN-koodia, eikä sitä voi syöttää etälukijaan.
Jos korttisi ei toimi bussissa, voi kyse olla siitä, että kortti pyytää PIN-koodia. Tällöin kortti pitää käyttää pankkikorttikoneessa, johon voi syöttää PIN-koodin, esim. kaupassa. Kortin toimimattomuus ei oikeuta ilmaiseen matkaan.