24.-28.2. ei ajeta merkinnällä Koulupäivinä, koulp. tai kp* olevia vuoroja Lue lisää

UKK

Aikataulut

Kaikki Kotkan seudun liikenteen bussit näkyvät reaaliajassa Reittioppaassa.  
Katso myös alla olevan seuraavan kysymyksenvastaus (Miksi bussit eivät noudata pysäkille ilmoitettua aikaa?)

Mm. sääolosuhteet, liikenneolosuhteet ja matkustajamäärät vaikuttavat ajoaikaan. Reittioppaassa olevat pysäkkikohtaiset ajat perustuvat keskimääräisiin ajoaikoihin eli ovat ”noin aikoja”. Jo liikkeellä olevan bussin pysäkkikohtaiset ajat päivittyvät reittioppaassa bussin etenemisen ja ennusteen mukaan. Painettujen aikataulujen kellonajat ovat lähtöaikoja, joita ennen bussi ei lähde. Bussin lähtö myöhemmin on mahdollista.

Kotkan seudun joukkoliikenteen aikatauluvihkon voi noutaa mm. palvelupisteistä, kirjastoista tai bussista. Tarkemmin jakopaikat löytyvät Aikataulut ja reitit -valikon kaupunki kohtaisen sivun alalaidasta. 

Valitse reittioppaan kartalta haluamasi pysäkki tai kirjoita hakukenttään hakemasi osoite ja valitse haluamasi pysäkki kartalta.

Matkustaminen

Jos kuljettaja ei pysähdy pysäkillä, syynä saattaa olla, että kuljettaja ei ole muun liikenteen seuraamiselta huomannut annettua pysähtymismerkkiä. Paras tapa varmistua bussin pysähtymisestä on nostaa käsi jo hyvissä ajoin merkiksi kuljettajalle. Käsi kannattaa laskea vasta kun bussin vilkku on syttynyt pysähtymisen merkiksi. Aamu- ja iltahämärissä käsimerkkiä on hyvä tehostaa vielä esimerkiksi heijastavalla bussikorttikotelolla tai päällä olevalla kännykän näytöllä.

Sotkevien ruokien ja kuumien juomien nauttiminen bussissa ei ole sallittua siisteyden ja turvallisuuden vuoksi.

Palvelupiste Ruoriin (Kustaankatu 2, Kotka) toimitetaan bussista löytyneet matkakortit. Muita Kotkan seudun paikallisliikenteessä autoihin unohtuneita tavaroita voi kysyä suoraan liikennöitsijöiltä. Kotkan, Haminan ja Pyhtään paikallisliikenteen liikennöitsijöiden yhteystiedot löytötavaratiedusteluun.

Polkupyörien ja taittamattomien potkulautojen kuljettamisesta bussissa peritään 1,50 € maksu (vain käteismaksu). Pyörästä tai laudasta tulee pitää kiinni koko matkan ajan. Pyöriä tai lautoja saa kuljettaa bussissa, jos autossa on tilaa ja kuljettaja arvioi, ettei kulkuväline aiheuta haittaa tai vaaraa muille matkustajille. Huomioithan, että isoja tavarapyöriä ei saa ottaa bussiin. Taittopyörät ja kokoontaitetut tai pienet potkulaudat, jotka kulkevat matkustajan jalkatilassa, voi ottaa mukaan veloituksetta.

Rauhalliset ja vaarattomat lemmikit voivat matkustaa bussilla omistajansa mukana kuljettajan harkinnan mukaan. Lemmikin matkasta ei peritä maksua.
Lemmikit kuljetetaan bussissa joko kantokopassa tai matkustajan jalkatilassa muut matkustajat huomioonottaen, eikä lemmikille varata omaa istuinpaikkaa.

Waltti-kortin voit ostaa palvelu- ja myyntipisteistä. Kortin saat heti käyttövalmiina mukaasi.

Voit tilata henkilökohtaisen matkakortin itselle tai alle 17-vuotiaalle lapsellesi myös Waltin verkkokaupasta.  Huomioithan, että nettitilauksissa kortti toimitetaan kotiosoitteeseen ja kortin toimitus voi kestää useamman päivän.

Uuden korttipohjan hinta on 5 euroa.

Lataaminen onnistuu palvelu-tai myyntipisteessä. Palvelupisteissä lataaminen on maksutonta, asiakas maksaa ainoastaan kortille ladattavien lipputuotteiden hinnan. Myyntipisteillä peritään palvelumaksu., joka on myyntipistekohtainen.

Linja-autoissa voit ladata korttiisi sen kauden, joka siellä on aiemmin ollut (vyöhykkeen muutos tai lisäys ei ole mahdollista) tai ladata lisää arvoa. Latauksesta linja-autossa peritään 2 euron palvelumaksu. Linja-autoissa maksu on suoritettava käteisellä, mieluiten tasarahalla.

Waltin verkkokaupassa voit ladata matkakorttisi maksutta ilman rekisteröitymistä tai rekisteröimällä oman käyttäjätilisi. Kun rekisteröit oman käyttäjätilin Waltti-kauppaan, saat käyttöösi laajemmat palvelut. Voit vaikka yhdistää tiliisi useita kortteja, jolloin lisätyt kortit ovat aina heti käytettävissä ja suoraan ladattavissa. Myös edelliset ostokset näkyvät käyttäjätilissä. Rekisteröityminen on helppoa ja edellyttää vain sähköpostin ja salasanan antamista.

Matkakortti toimii Haminan, Kotkan ja Pyhtään alueen paikallisliikenteessä.
Matkakortille ladattua arvoa voit käyttää myös muiden Waltti-kaupunkien joukkoliikenteessä.
Kausilippu toimii ainoastaan alueella, josta se on ostettu.

Mobiililippu toimii siellä alueella, johon se on ostettu. Waltti Mobiili -sovelluksessa voit ostaa lipun mihin vain Waltti-kaupunkiin valitsemalla haluamasi kaupungin ennen lipun ostoa.

Lippujen hinnat perustuvat vyöhykepohjaiseen hinnoitteluun. Hinnat määräytyvät sen mukaan matkustaako yhdellä vai useammalla vyöhykkeellä. Kotkan seudulla on käytössä neljä maksuvyöhykettä:

  • A    Pyhtään ja Hurukselan alue
  • B    Kotkan paikallisliikenne ja Huutjärvi-Siltakylä-alue
  • C    Haminan kaupunkialue
  • D    Haminan Pyhällön alue

5.3.2025 lähtien Kotkan seudulla on käytössä kaksi maksuvyöhykettä, jotka noudattavat kuntarajoja:

  • A Kotkan kaupungin alue
  • B Haminan kaupungin ja Pyhtään kunnan alue

Matkustaessasi lippusi oikeuttavan vyöhykealueen ulkopuolelle, tulee sinun ostaa koko matkustusalueen kattava lippu jollakin toisella maksutavalla esimerkiksi käteisellä tai arvolla. Arvolla voit maksaa pidemmän matkan valitsemalla linja-auton lukijalaitteella ”poikkeusmatka” ja haluamasi vyöhykkeet.

Sinun täytyy käydä kortin kanssa tai soittaa palvelupisteeseen, jossa väärä vyöhyke vaihdetaan oikeaksi. Väärin ladattua vyöhykettä ei voi verkkokaupassa korjata.

Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan kortin omistaja.

Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa samaan tai halvempaan asiakasryhmään kuuluva henkilö. Asiakasryhmät haltijakohtaisella kortilla ovat vain lapsi ja aikuinen.

Jos kortti katoaa, henkilökohtainen kortti mahdollistaa arvon tai kauden siirron uudelle kortille. Haltijakohtainen matkakortti vastaa käteistä rahaa eli kadotettua korttia ei voi sulkea, eikä siinä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

Haltijakohtaiselle kortille ei voi ladata kausilippua, se toimii ainoastaan arvolippuna. Sitä ei myöskään voi tilata Waltin verkkokaupasta, mutta ladata voi.

  • Waltti-kortin voi ostaa joko henkilökohtaiseksi tai haltijakohtaiseksi. Kausilippu on aina henkilökohtainen.
  • Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia puolestaan voi käyttää kuka tahansa, jolla kortti on.
  • Haltijakohtainenkin kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla. Perheen lapset sen sijaan voivat käyttää samaa korttia.
  • Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta tällöin kortilta veloitetaan aikuisen lipun hinta myös lapsen lipusta.
  • Haltijakohtaisella kortilla olevalla arvolla voi matkustaa usea samaan tai halvempaan asiakasryhmään kuuluva henkilö yhtä aikaa: noustessasi bussiin leimaa korttisi niin monta kertaa kuin monen henkilön matkan maksat.
  • Henkilökohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös maksaa usean samaan tai halvempaan asiakasryhmään kuuluvan henkilön matkan silloin, kun kortin omistaja matkustaa myös itse saman matkan yhdessä ryhmän kanssa.
  • Waltti-matkakortille voi ladata kausilipun (30 vrk, 90 vrk tai 365 vrk) tai arvoa.
  • Kortilla voi olla yhtä aikaa arvoa ja maksimissaan kaksi kausilippua.
  • Ladatessasi lipun matkakortillesi eivät liput ole käytettävissä Waltti Mobiilissa, eikä toisinpäin.
  • Kausilipulla voi matkustaa rajattomasti lipun voimassaoloajan. Jos käytät linja-autoa melkeinpä joka arkipäivä, esimerkiksi työmatkoihin, on kausilippu sinulle edullisempi vaihtoehto.
  • Arvolippuun ladataan tietty summa rahaa, joka kuluu sitä mukaa kun korttia käytetään. Arvoa kannattaa ladata kortille siinä tapauksessa, jos käytät linja-autoa satunnaisesti, tai korkeintaan pari kertaa viikossa.
  • Kortilla voi olla yhtä aikaa ladattuna kausi sekä arvoa. Jos kortilla on sekä kautta että arvoa, käyttää se ensisijaisesti kautta, jos ei toisin pyydetä bussissa olevalta lukijalaitteelta (poikkeusmatka-painike).
  • Kortilla voi olla kausilipun lisäksi arvoa, jos haluat maksaa vaikka kaverisi matkan tai haluat matkustaa vyöhykkeelle, jota kausilipussasi ei ole tai haluat varautua siihen, että et muista ladata uutta kausilippua ajoissa ennen edellisen voimassaolon päättymistä.

Waltti-matkakortilla voi olla sekä arvoa että kausilippu samaan aikaan. Voit itse valita, lataatko arvoa vai kausilipun ladatessasi korttiasi Waltti-kaupassa tai palvelupisteillä. Jos kortilla on sekä kausilippu että arvoa, käyttää kortti ensisijaisesti kausilippua.

Waltti-verkkokaupasta voit tarkistaa kauden voimassaolon sekä arvon saldon.

Kauden viimeinen voimassaolopäivä ja jäljellä oleva arvo ovat nähtävissä linja-auton lukijalaitteella korttia käytettäessä. Voit myös kysyä korttisi tilannetta kuljettajalta tai poiketa kortin kanssa palvelu- tai myyntipisteessä.

  • Waltti-matkakortille ladattavista lipuista saat opiskelija-alennuksen käymällä Waltti-kortin ja opiskelijatodistuksen kanssa palvelu-tai myyntipisteessä. Opiskelija-statuksen voi päivittää myös opiskelijan omilla verkkopankkitunnuksilla Waltin verkkokaupassa. Opiskelija-status voidaan päivittää kortille enintään yhdeksi vuodeksi eteenpäin.
  • Waltti Mobiili -sovelluksessa tunnistaudut opiskelijaksi pankkitunnuksillasi ja tunnistautumalla Opintopolku-palvelussa. Katso ohjeet.
  • Jos et ole vielä täyttänyt 17 vuotta, sinulle edullisempi asiakasryhmä on juniori.
  • Toisen asteen (lukio, ammattiopisto tms.) opiskelijalla, jolle Kela on myöntänyt koulumatkatukea 10 km ylittävälle matkalle, voi ladata Kelan tukeman kausilipun Waltti-matkakortille Waltin verkkokaupassa tai palvelupisteillä. Huomioithan, että Kelan myöntämään koulumatkatukea ei voi ladata myyntipisteissä (R-kioskilla).
  • Waltti Mobiiliin ei vielä ole mahdollista ladata KELA tuettua lippua.
  • Katso ohjeet Kelatuetun matkalipun lataamiseen.
  • Jos Waltti-matkakorttisi on haltijakohtainen voidaan siihen päivittää asiakasryhmäksi seniori myynti- tai palvelupisteessä.
  • Henkilökohtainen matkakorttisi tunnistaa seniorihinnat automaattisesti syntymäaikasi perusteella.
  • Waltti Mobiilissa ei ole myynnissä seniori-hintaisia lippuja.
  • Kyllä voit. Jos maksat matkasi kortille ladatulla arvolla ja käytät tunnin sisällä uudelleen linja-autoa, on jälkimmäinen matkasi ilmainen, kortti pitää kuitenkin käyttää lukijalaitteessa vaikka matkaa ei veloiteta.
  • Waltti Mobiilin kertalipussa vaihtoaika on 90 min. Lippu pitää käyttää lukijalaitteessa kaikilla matkoilla vaihtoajan sisällä, vaikka matkaa ei veloiteta.

Kausi- tai arvolipun uudelleenleimaus ei ole mahdollista 2 minuutin sisällä edellisestä leimauksesta.

  • Mikäli kyseessä on henkilökohtainen kortti, ota yhteyttä palvelupiste Ruoriin. Ruori toimii kadonneiden korttien osalta löytötavaratoimistona. Jos korttiasi ei löydy, se voidaan sulkea ja jäljellä olevat tuotteet, arvo tai kausi, voidaan siirtää uudelle korttipohjalle, jonka hinta on 5 euroa.
  • Uuden kortin kadonneen tilalle voit noutaa Ruorin lisäksi myös muista palvelupisteistä.
  • Haltijakohtainen matkakortti vastaa käteistä rahaa eli kadotettua korttia ei voi sulkea, eikä siinä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

Ajoneuvosta voi ostaa kertalippuja pankkikortin lähimaksulla ja käteisellä. Ne hinnoitellaan vyöhykkeittäin kuten arvo- ja kausiliputkin.

Verkkokaupasta voi tilata henkilökohtaisen matkakortin itselle tai taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle, jolla ei ole vielä käytössä tunnistautumispalvelua.

Kortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan jommankumman lipputuotteen. Huomioithan, että verkkokauppatilauksissa kortti toimitetaan kotiosoitteeseen ja kortin toimitus kestää muutaman päivän.

Lähimaksaminen

Kyllä. Löydät lisätietoa lähimaksusta täältä. Huomioithan, että lähimaksulla voi maksaa ainoastaan yhden ihmisen matkan.

Lähimaksusta ei saa kuittia bussissa, koska veloitettava hinta lasketaan taustajärjestelmässä lipun voimassaoloajan jälkeen tekemiesi matkojen perusteella.

Voit tarkistaa tekemäsi maksut, matkat ja tulostaa kuitit lähimaksun asiakasportaalissa. Syötä maksukorttisi tiedot asiakasportaalin kirjautumissivulle. Mobiililompakoiden (esim. Wallet) kuitit saat pyytämällä, osoitteesta joukkoliikenne@kotka.fi. Muista laittaa viestiin mukaan pankkikortin 4 viimeistä numeroa mobiilivälineestä (eivät ole samat kuin mitä pankkikortissa lukee).

Tähän voi olla monta syytä, esimerkiksi:
– kortti pyytää PIN-koodia. Tällöin kortti pitää käyttää pankkikorttikoneessa, johon voi syöttää PIN-koodin, esim. kaupassa. Bussin lukijalaitteeseen ei voi syöttää PIN-koodia.
– Maksukortissa ei ole lähimaksuominaisuutta.
– Luku ei jostain syystä onnistunut; korttia tulee näyttää lukijalaitteelle uudelleen.
– Maksukortti on vanhentunut.
– Maksukortilla ei ole katetta.
– Maksukortin turvarajat ovat tulleet täyteen. Voit muuttaa turvarajojasi omassa verkkopankissasi.

Lähimaksun toimimattomuus tai lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta ei oikeuta ilmaiseen matkaan.

Jos lähimaksu ei toimi, matkan voi maksaa mobiililipulla, Waltti-kortilla tai käteisellä (max. 20 euron setelillä).

Lähimaksun toimimattomuus tai lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta ei oikeuta ilmaiseen matkaan.

Mahdollisia syitä voi olla useita, esimerkiksi:

– Puhelin tai muu mobiililaite ei tue maksusovellusta tai sovellukseen ei ole liitetty maksukorttia. Jos maksukortin lisäämisen kanssa on ongelma, asiasta voi kysyä omasta pankista.
– NFC on pois päältä.
– Laitteen pyytämää tunnistetietoa (Pin-koodi) ei ole syötetty.

Lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta tai lähimaksun toimimattomuus ei oikeuta ilmaiseen matkaan.

Pankki tekee pankkitilille katevarauksen ennen veloitusta. Katevaraus on voimassa vähintään kahden tunnin ajan. Katevarauksessa oleva summa on yleensä eri (esim 1 €) kuin matkan oikea hinta.

Epäselvissä tilanteissa asiakkaan tulee olla yhteydessä Kotkan seudun liikenteen asiakaspalveluun sähköpostitse joukkoliikenne@kotka.fi.

Kyllä. Lipun voimassaoloaikana voit vaihtaa linja-autosta toiseen veloituksetta ostamiesi vyöhykkeiden alueella. Vaihtaessasi bussia toimi samalla tavalla kuin maksaessasi ensimmäisellä matkalla.

Maksukortin ensimmäisen tapahtuman yhteydessä yleensä vaaditaan PIN-koodi. Uuden maksukortin ensimmäinen maksu ei näin ollen voi olla lähimaksu, ellei korttia ole aktivoitu verkkopankissa.

Voimassaoloaika näkyy bussin lukijalaitteessa. Kuljettaja ei pysty tarkistamaan voimassaoloaikaa.

Korvausasiat

Perittävä taksa määräytyy kellonajan mukaan, ei bussin aikataulunmukaisen lähtöajan tai arvioitujen pysäkkiaikataulujen mukaan. Kertalipulla ei voi maksaa, jos se on vanhentunut. Suosittelemme jättämään hieman enemmän varaa, jottei lippu ehdi vanhenemaan, jos bussi tulee arvioitua aikaa myöhemmin pysäkille.